söndag 8 juni 2014

Luffarslöjd i bröllopstider


När jag gifte mig och blev kidnappad till min möhippa hade min duktiga vän gjort en tiara av ståltråd med slöja som jag fick ha på mig. Sedan dess har jag själv gjort en hel del liknande skapelser för olika tillfällen, till både blivande brudar och små prinsessor eller prinsar. Ståltrådskonst brukar kallas luffarslöjd och det är ett enkelt och billigt material att jobba med som man kan ha mycket kul med och göra mycket fint av. Nedan följer en beskrivning på hur man kan knåpa ihop en ståltrådstiara och bilder på lite andra varianter som jag har gjort i detta mångsidiga material.


Detta behövs: En avbitartång och en böjartång, en rulle ståltråd och lite pärlor efter smak och tycke.


Börja med en ring av två varv ståltråd, ca. 13 cm i diameter. Vrid tråden runt några varv för att fästa den lösa änden. Rulla ut en rejäl bit från rullen och knipsa av. Det gör inte så mycket att tråden tar slut på vägen, men ju färre skarvningar desto snyggare förstås.


Börja sedan trä på några pärlor till den första formen, böj till önskad form och vrid ståltråden runt pärlorna en gång för att fästa.


Trä på en pärla för nästa form, rakt uppåt och neråt. Här behöver inte pärlan fästas eftersom man gör det i ett senare skede. Sedan är tanken att man fortsätter att varva en rund form och en rak form på samma sätt fast i något ökande storlek tills man kommer till mitten framtill.


Mitten får en avvikande och mer framträdande form. Den här tiaran ska få ett hjärta som fixas genom att göra en stor böjd form med en ensam större pärla i första varvet. Sedan fortsätter man varvet ut med motsvarande former som på andra sidan.


Nästa varv är ett fästevarv där man drar ståltråden från fästet rakt bak till den första gruppen pärlor, som man fäster med ett varv. Man fortsätter sedan dra tråden i linje med pärlorna och fäster dem hela vägen fram. Väl framme på mitten är det dags att böja till sin önskade mitt-form. Sedan fortsätter man varvet ut och fäster pärlorna på andra sidan.


För att få till ett hjärta böjs fästetråden neråt när man kommer fram till mitten, man kan trä på lite pärlor om så önskas, och sedan fästs tråden mitt fram på ringen och får en likadan form på andra sidan. Överdelen på hjärtat gör man med en lös tråd sist av allt.


Här har vi två olika varianter på hjärtan. Det vänstra har prytts med ett litet pärlhänge och på det högra har jag böjt ner mitt-pärlan. När övre hjärtbågen sätts fast får man se till att pärlorna i nedre hjärtspetsen fästs, och mitten på hjärtat vrids ett varv runt mitt-pärlan. Tvinna slutligen ett extra varv med ståltråden runt bottenringen för att få mer stadga i tiaran och kamouflera skarvningar. Var noga med att vika in och trycka till eventuella utstickande delar för att undvika rivsår. 


Här har vi ett par andra idéer på mitt-form. Lite svårare att förklara, så det får räcka med inspirationsbilder.




















Om man vill hänga en slöja i tiaran gör man slutligen en ögla rakt bak där man kan fästa denna. 














I samma teknik, men med helt regelbundet mönster runtom har jag gjort små prinsesskronor. Här har jag börjat med en liten ring, ca. 5 cm i diameter och trätt pärlor på ståltråden på vägen upp och tvinnat fast dem på vägen ner. Jag har gjort pärlformen lite kortare och lite längre varannan gång. Formerna som liknar kronblad har lagts till på andra varvet och fästs i varannan pärlform. Fästa på huvudet får man göra antingen med hårnålar eller med ett band runt om kronan och under hakan.










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar